Project « Polychroma: de kleuren van romeinse beeldhouwwerken onthuld »

Onder leiding van Elisabetta Neri (postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Luik en de Universiteit van Firenze) onderzoekt men de maatschappelijke betekenis van kleur in de Romeinse tijd. Tijdens het onderzoek analyseert men meer bepaald sporen van polychromie in beelden uit de Romeinse periode. Ze zijn onzichtbaar voor het blote oog, maar worden zichtbaar via beeldvormingstechnieken die verschillenden soorten licht gebruiken (infrarood, uv, enz.). Met fysisch-chemische analyses kan men vervolgens de samenstelling van de pigmenten achterhalen.

Deze methode werd toegepast op vijf Romeinse beelden in Mariemont, waaronder een buste van de god Serapis die in Rome werd gevonden. Naast de pigmenten en technieken, bestudeert men ook grondig de geschiedenis van de werken, van hun ontdekking tot hun aankomst in Mariemont. Momenteel loopt er een project om de beelden te digitaliseren en een driedimensionaal model te maken dat alle kennis over de polychrome kleuren bevat. Dat zal gebruikt worden voor wetenschappelijke en educatieve doeleinden.