Al het nieuws van het Domein & Koninklijk Museum van Mariemont

Container
Photo du Domaine vu du ciel

Project om het Domein van Mariemont nieuw leven in te blazen

In juni 2024 lanceerden de Directie Infrastructuur van de Federatie Wallonië-Brussel en de Directie Natuur en Landschappen van de Waalse Overheidsdienst officieel het contract voor de aanstelling van een projectleider die verantwoordelijk zal zijn voor de studie en de opvolging van de uitvoering van de revitaliseringswerken op het Domaine de Mariemont.

Het beschermde Domein van Mariemont heeft een oppervlakte van 45 hectare en herbergt een aantal gebouwen, waaronder het museumgebouw van architect Roger Bastin, een Centre Régional d'Initiation à l'Environnement (CRIE), kantoren van SPW-tuiniers en andere historische gebouwen die momenteel niet worden gebruikt.

Het project is er daarom op gericht om deze gebieden nieuw leven in te blazen, waarbij de nadruk ligt op het opknappen van bestaande gebouwen en het verbeteren van hun energieprestaties door middel van 3 belangrijke doelstellingen:

• Puces Herontwikkelen en uitbreiden : het terrein als geheel herontwikkelen, met een efficiënte verdeling van de verschillende functies binnen de bestaande gebouwen, die momenteel onderbenut zijn.
  • Puces Renoveren en behouden : een grondige beoordeling van de bestaande situatie opstellen en bepalen welke actie op korte, middellange en lange termijn moet worden ondernomen.
  • Puces verbeteren : de aantrekkingskracht van het landgoed voor het grote publiek vergroten en een veelzijdige ervaring bevorderen die cultuur, kunst en natuur combineert.

Sluitingsdatum voor sollicitaties: 4 september 2024 om 12.00 uur.

Lees meer over de aankondiging van een opdracht via een mededingingsprocedure met onderhandelingen in Europese reclame.

Photo des membres du collectif citoyen

Een burgercollectief in Mariemont

Het is het eerste initiatief in zijn soort in Wallonië! Het Domein & Koninklijk Museum van Mariemont heeft onlangs een nieuw overleg- en participatieorgaan opgericht: een Burgercollectief.

Na een oproep aan alle burgers om mee te werken aan dit nieuwe project, toonden 35 mensen hun interesse en motivatie.

Met de ambitie om nauwere banden te smeden tussen de instelling en de buurtbewoners, zullen de leden van het Collectief een cruciale rol spelen als bemiddelaars, door actieve deelname aan het leven van het Landgoed en het Museum aan te moedigen.

De activiteiten van het Collectief zullen zich richten op vier hoofdgebieden:

• Puces Raadpleging: Het Collectif zal worden geraadpleegd om een beter inzicht te krijgen in de verwachtingen van de gebruikers van het landgoed over verschillende kwesties die door de instelling aan de orde zijn gesteld.
  • Puces Deelname: Leden krijgen de kans om participatieve burgeractiviteiten voor te stellen en vrijwillig bij te dragen aan specifieke projecten.
  • Puces Bewustzijn vergroten: Het Collectif zal de lokale spelers bewust maken van de situatie van het Domaine en essentiële informatie verstrekken aan de instelling.
  • Puces Communicatie: De leden helpen de activiteiten van het landgoed te promoten bij een lokaal publiek.

Als je vragen hebt over het Collectif Citoyen de Mariemont, stuur dan een e-mail naar collectif.citoyen@musee-mariemont.be.

Affiche officiel d'Europe Creative

Europese projecten

Het Domein & Koninklijk Museum van Mariemont neemt sinds 2016 deel aan Europese samenwerkingsprojecten, als begunstigde of leider. Het museum streeft wetenschappelijke, artistieke en maatschappelijke partnerschappen na die de uitwisseling van beste praktijken mogelijk maken, de missie van het museum en zijn strategie voor duurzame ontwikkeling helpen verwezenlijken en de Fédération Wallonie-Bruxelles als drager van Europese waarden bevestigen.

Muziek en kunst van de Renaissance: Het vrouwelijke mecenaat van weleer opnieuw geactiveerd voor iedereen met digitale technologieën

MARY4ALL is een Europees samenwerkingsproject tussen de academische wereld, musea, de kunstwereld en maatschappelijke organisaties voor innovatie in de bemiddeling van historische inhoud. De doelstellingen zijn de verloren gegane Renaissance architectuur, kunst en muziek, gepromoot door kunstmecenas extraordinaire Maria van Hongarije tijdens het bewind van keizer Karel V, digitaal te heractiveren ten voordele van het Europese publiek en herinneringssites, en het gebruik van digitale technologieën voor de duurzame circulatie van Europees erfgoed verder te onderzoeken.

• Puces KU Leuven (BE) en Centre d'Études supérieures de la Renaissance/RicercarLab (FR) bundelen hun respectieve academische onderzoeks- en digitale geesteswetenschappelijke expertise in architectuurgeschiedenis en musicologie om nieuwe digitale inhoud te genereren voor publieke toegang, in de vorm van multisensoriële immersieve installaties.
  • Puces Het Domein & Koninklijk Museum van Mariemont (BE), een site die rechtstreeks verbonden is met Maria van Hongarije, leidt het project en stelt zijn komende tentoonstelling van 2025 over Keizer Karel voor als eerste showcase voor de nieuwe installaties.
  • Puces Het Samenwerkingsnetwerk van de Culturele Routes van Keizer Karel (ES) presenteert de installaties in rondreizende vorm in de aangesloten sites van Laredo, Mülberg en Granada en organiseert in 2026 een virtueel platform en een conferentie over digitale technologieën voor de duurzame circulatie van Europees erfgoed.

Project mede gefinancierd door het programma Creatief Europa van de Europese Unie.

Word schenker !

Uw steun is van onschatbare waarde.

Doneer