Container
Mortier du bassin de Den

Onze geklasseerde werken

De Franse Gemeenschap klasseert roerende culturele goederen met een bepaalde artistieke, historische of archeologische waarde als 'Schat'. Ze kijkt daarvoor naar de esthetische kwaliteit, de zeldzaamheid of de historische betekenis.

Vandaag hebben 10 werken uit het Domein & Koninklijk Museum van Mariemont deze belangrijke erkenning gekregen :

Beeldhouwwerken

Puces Les Bourgeois de Calais (De burgers van Calais) van beeldhouwer Auguste Rodin (geklasseerd in 2011)

Roerend erfgoed

Puces De klokkenkast en het uurwerk van de staande klok van Henri Rossius (klokkenmaker) en Louis Lejeune (schrijnwerker en meubelmaker) (geklasseerd in 2011)

Puces De wijnkruik met waterscènes uit de keizerlijke werkplaatsen van Jingdezhen in Zuid-China (Ming-periode) (geklasseerd in 2023)

Archeologie

Puces Acht panelen met fresco's uit de villa van Boscoreale, die bekend staat als de 'villa van Publius Fannius Synistor' (geklasseerd in 2010)

Puces Rituele kom van koning Den (voorheen bekend als de vijzel van Koning Den) uit de 1e dynastie (geklasseerd in 2021)

Puces Twee fragmenten van een kolossaal Egyptisch beeld uit de Ptolemeïsche periode: een buste van een Ptolemeïsche koningin en handen (geklasseerd in 2021)

Puces Flabellum (geklasseerd in 2021)

Puces De buste van koningin Berenice uit de Ptolemeïsche periode (geklasseerd in 2023)

Archief

Puces Meerdere handgeschreven werken uit de Collectie van Warocqué die dateren van de 12e tot de 20e eeuw (geklasseerd in 2023)

Manuscript

Puces Een handgeschreven manuscript van De Legende van Uilenspiegel door Charles De Coster uit 1867 (geklasseerd in 2023)

Container
Image

Andere werken, die het Domein en Koninklijk Museum van Mariemont als uniek en opmerkelijk beschouwt, worden voorgesteld in drie boeken die het Museum heeft uitgebracht :

• Puces 'Collection Raoul Warocqué', vol. 1 (Schatten van Mariemont. De Warocqué collectie)
  • Puces 'Collection de la Bibliothèque', vol. 2 (onvertaald)
  • Puces 'Trésors dendrologiques', vol. 3 (onvertaald)

Bezoekers kunnen ook een audiogids gebruiken of een rondleiding volgen die specifiek inzoomt op de 'Schatten van Mariemont'.

Boek uw rondleiding langs de Schatten van Mariemont

Word schenker !

Uw steun is van onschatbare waarde.

Doneer