Project « In het spoor van de antieke werken van Mariemont »

De Grieks-Romeinse collecties van Mariemont ontstonden en werden uitgebreid rond de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw. De meeste stukken werden doorgegeven via verzamelaars en antiquairs. Sommige maakten deel uit van gerenommeerde Europese collecties en ze zijn vaak voorzien van een herkomstaanduiding met namen van landen, regio's of archeologische vindplaatsen.

Dit onderzoeksprogramma neemt een duik in de geschiedenis van deze voorwerpen en traceert hun spoor door verkoopcatalogi en archieven. De onderzoekers willen zo hun context ophelderen of de herkomstinformatie natrekken. De gegevens kunnen namelijk verzonnen, foutief of opzettelijk weggelaten zijn door de verhandelaar(s) of verzamelaar(s). Via een analyse van een paar relevante gevallen, wil men deze kwesties onderzoeken en tegelijkertijd kijken of de weg die deze werken hebben afgelegd meer kan vertellen over de weg die werken uit andere verzamelingen met eenzelfde geschiedenis hebben afgelegd.