Project « Van archeologische site tot museum: de vruchten van opgravingen beheren »

Archeologische musea staan voortdurend stil bij de vraag hoe ze recente opgravingen het best kunnen ontvangen, voor lange tijd bewaren, opnemen in de collecties en delen met het publiek.

Als conservatorium voor regionale archeologie heeft Mariemont in de loop der jaren heel wat werken opgevangen die in de regio rond Henegouwen werden gevonden (Trivières, Fontaine-Valmont, Liberchies, enz.). In 2009-2010 werd er een eerste project uitgevoerd om de archeologische voorwerpen te labelen en te digitaliseren. Met een nieuw project willen we de veranderde normen voor preventieve conservatie, registratie en bewaring in de archieven toepassen. We zullen daarbij een protocol moeten opstellen dat rekening houdt met een aantal parameters (de representativiteit van de collectie, de bewaaromstandigheden en de geschiktheid om tentoongesteld te worden).

Partners : N. Authom, G. Dumont, O. Vrielynck, C. Ansieau (Waals Erfgoedagentschap (AWaP)), Pr L. Verslype, F. Vilvorder (CRAN-UCL), Pr A. Dierkens, N. Paridaens (CRéA-Patrimoine ULB), Pr L. Van Wersch (ULiège), Pr. F. Martin (UNamur), F. Hamonic (Domaine et Musée d'Archéologie nationale de Saint-Germain-en-Laye), Archéopass (professioneel netwerk voor archeologische musea in de Franse Gemeenschap), ArchéoMuse (professioneel netwerk voor archeologische musea in Frankrijk).