Project « De geschiedenis en archeologie van de tuinen: van de Renaissance tot de 21e eeuw »

Op het Domein van Mariemont liggen de restanten van het jachthuis van Maria van Hongarije, de uitbreidingen van de aartshertogen Albrecht en Isabella, en het neoklassieke paleis van Karel van Lotharingen, dat er vandaag nog steeds staat. Het archeologische potentieel van de site is echter niet beperkt tot deze monumenten.

Het hele landgoed barst van de elementen die teruggaan tot minstens de 16e eeuw, waaronder gebouwen (zoals het kantoor van de superintendent), wegen, oude omheiningen, ijskelders, vijvers en tuin- en landschapselementen. Die laatsten worden nu grondig onderzocht.

Ze werden namelijk regelmatig vernieuwd om de trends van hun tijd of de smaak van hun eigenaars te weerspiegelen en illustreren zo een rijke, evoluerende Europese landschapstraditie. Via historische en iconografische onderzoeken, prospectie, archeologische analyses, en een studie van de paleo-omgeving proberen we de evolutie van het Domein van Mariemont in zijn natuurlijke, politieke, maatschappelijke, culturele en artistieke context bloot te leggen.

Dit onderwerp zal worden behandeld in een volgende editie van de Cahiers de Mariemont.

Partners M. Dosogne, N. Authom (AWAP), Ph. De Smedt (UGent) en G. Vynckier (Agentschap Onroerend Erfgoed)