Project « Smaak en toegang tot Aziatische kunst in Europa(1850-1950) »

Rond de eeuwwisseling kwamen Belgen voor het eerst in aanraking met Aziatische kunst. Dat gebeurde via de Wereldtentoonstellingen en de vele werken die buitenlandse nationale comités inzonden. Politieke autoriteiten gebruikten deze bijzondere evenementen om het internationale imago van hun land met hun selectie te versterken.

Maar ook de sterke aanwezigheid van Aziatische werken in woningen droeg bij aan de vorming van een bepaald beeld van Azië. We vonden deze werken zowel in aristocratische als burgerlijke milieus terug.

De handel in Aziatisch antiek vond plaats op Europese schaal, met veel Brusselse en Parijse antiquairs die klanten hadden in verschillende Europese steden.

Er is al veel aandacht uitgegaan naar de museumcollecties zelf, maar nog niet zoveel naar het ontstaan van de interesse voor Aziatische kunst. We willen nagaan of de aantrekkingskracht voor China en Japan deel uitmaakte van een late japonistische beweging en onderzoeken welke rol verenigingen en tentoonstellingen, maar ook individuen, verzamelaars en handelaars hebben gespeeld bij de ontwikkeling van kennis over Aziatische kunst in Europa.

 

Lyce Jankowski

Titre
Wetenschappelijk team

Elke conservator is verantwoordelijk voor een afdeling (Antiquiteiten uit Egypte en het Nabije Oosten, De Griekse en Romeinse antiquiteiten, De archeologie van de streek en van het Domein, Decoratieve kunsten, Kunst van buiten Europa, De geschiedenis van de streek en van het domein, Kostbare boeken), de bewaring en de verrijking ervan. Het wetenschappelijke team ontwikkelt daarnaast ook de inhoud van de vaste en tijdelijke tentoonstellingen in het Museum, op basis van de gekozen onderwerpen en thema's.

Découvrez leurs travaux de recherche et biographies