Project « De exotische droom: decoratieve kunst uit het Oosten of geïnspireerd op het Oosten »

'Chinoiserie' is een term voor Europese producties die geïnspireerd zijn op China. Deze zelfde stukken hebben vervolgens mogelijk de producten geïnspireerd die Chinese ambachtslieden maakten voor export. Als onderdeel van dit programma bestuderen we werken die vanaf de 17e eeuw in Azië zijn geproduceerd en in Europa zijn verspreid, evenals stukken die op Azië zijn geïnspireerd (en dan vooral China en Japan) en tot het begin van de 20e eeuw in Europa zijn geproduceerd.

Het doel is om de technische en technologische overdrachten en de economische omvang van deze handel te analyseren. Ten slotte willen we de iconografische bronnen achterhalen die gebruikt werden voor de voorstelling van dit andere 'Verre Oosten', om zo een typologie op te stellen.

Dit programma wordt gecombineerd met een systematische studie van 'chinoiserie' en exportwerken in het Koninklijk Museum van Mariemont.

Leiding : Lyce Jankowski (afdeling Kunst van buiten Europa); Élise Urbain Ruano (afdeling Decoratieve kunsten); Marie Dufaye (Collectiebeheer)

Deelnemer : Louis Mézin (Musea van Nice)

.

Lyce Jankowski