Project « Een nieuwe kijk op de romeinse Mithrascultus »

Dit onderzoeksprogramma richt zich op de cultus van Mithras, een mysterieuze god uit het Oosten wiens cultus zeer populair was in het Romeinse Rijk. Sinds 2021 is het Koninklijk Museum van Mariemont een belangrijke bijdrager binnen dit onderzoeksgebied. Het Museum organiseerde toen namelijk een grote internationale tentoonstelling die ondersteund werd door het 'Creatief Europa'-programma van de Europese Unie (https://mithra-project.eu/). De tentoonstelling kreeg de titel 'Het Mithras Mysterie. Onderdompeling in een Romeinse cultus' en nam bezoekers mee naar het hart van een Romeinse cultus. Voor de gelegenheid werd een uitgebreide catalogus samengesteld die een referentie is geworden op dit gebied.

De Romeinse Mithrascultus is een wereldwijd fenomeen. Op heden zijn er maar liefst 130 heiligdommen ontdekt in het hele Middellandse Zeegebied. Elk jaar opnieuw komen er nieuwe dingen aan het licht dankzij de vele archeologische opgravingen. Dit wetenschappelijke en tegelijkertijd culturele project wil een beter begrip creëren rond deze mysterieuze cultus en mensen laten kennismaken met dit deel van onze Europese geschiedenis.