Project « Goden en godinnen in romeinse woningen »

Er staan heel wat bronzen beeldjes van Romeinse godheden tussen de collectie Grieks-Romeinse antiquiteiten van het Koninklijk Museum van Mariemont. Ze komen uit alle hoeken van het rijk en werden in kleine tempeltjes in Romeinse woningen ondergebracht. De sites rond de Vesuvius (Pompeï en Herculaneum) dienen als referentie binnen dit onderzoeksgebied.

Als onderdeel van deze studie, onderzoeken we de beeldjes in de collecties van Mariemont en proberen we parallelle werken te identificeren die gedateerd en gelokaliseerd zijn. Zo krijgen we een beeld van waar en wanneer ze geproduceerd zijn en kunnen we deze voorwerpen zonder herkomst mogelijk 'hercontextualiseren'. We proberen ook een beter beeld te krijgen van de manier waarop deze beeldjes in het Romeinse rijk verspreid werden en hoe godheden in huis werden vereerd.