Project « De Decoratieve kunsten in de 18e t.e.m. 20e eeuw: materiële cultuur, beeldcultuur, verzamelproces »

Het begrip 'decoratieve kunsten' is wat ongelukkig gekozen en weerspiegelt de tweestrijd tussen het gebruiksnut van de voorwerpen in kwestie en hun esthetische waarde. Het is een tussenvorm tussen andere kunstvormen die een duidelijke materiële vorm hebben, maar waaraan het nut ontzegd is enerzijds (de schone kunsten), en voorwerpen waarvan het gebruik voor de hand ligt, maar waarbij het artistieke potentieel geminimaliseerd is anderzijds (snuisterijen, alledaagse voorwerpen).

Het resultaat is een bonte verzameling die onmogelijk onder één noemer gebracht kan worden en vragen oproept: gebruikte voorwerpen die door hun leeftijd, schoonheid of zeldzaamheid kunstwerken zijn geworden, eenmalige producties of massaproducten, industriële producties of stukken die door kunstenaars zijn gemaakt, in verschillende materialen en technieken. Om de collecties zo goed mogelijk tot hun recht te brengen, bestuderen we de voorwerpen vanuit de visuele en materiële cultuur waaruit ze ontstaan zijn en gebruiken we die context om te begrijpen hoe ze een verzameling kunnen vormen.

Élise Urbain