Project « Porselein in België, een Europese draaischijf die bruiste van creativiteit: Brussels porselein »

Het hart van de afdeling Decoratieve Kunsten bestaat uit een grote collectie porselein die voornamelijk uit de 18e en 19e eeuw komt. Belgische fabrieken en dan vooral de manufactuur van Doornik waren in die tijd belangrijke spelers binnen het Europese landschap en de collectie toont hoe rijk hun producties toen waren.

De afdeling werd onlangs uitgebreid met een uitzonderlijke verzameling porselein van de fabriek Demeuldre-Coché in Elsene (1830-1953), die samen met mallen, materiaal, en archiefdocumenten en -beelden aan het Museum werd geschonken. Omdat de collectie zo groot is, kunnen we dit industriële familieavontuur nu bestuderen vanuit een stilistisch, technisch en maatschappelijk oogpunt, en kunnen we onderzoeken hoe de fabriek functioneerde, hoe de productie werd verdeeld onder haar prestigieuze klantenkring dat zowel particulieren als professionals telde, en wat de impact was van de fabriek op de nationale geschiedenis. Ten slotte kunnen we ook zien hoe de stijl evolueerde, van eclecticisme tot art deco en art nouveau.

Élise Urbain