De Archeologie van de streek en van het Domein

Bezoek het museum
Container
Deux enfants dans les salles d'exposition

Deze afdeling illustreert de geschiedenis van de Centrumstreek en de Haine-vallei vanaf de prehistorie tot de Merovingische periode (5e tot midden 8e eeuw), over de Romeinse periode (-27 - 476).

Ze herbergt voorwerpen die sinds het einde van de 19e eeuw voornamelijk in Henegouwen worden ontdekt. Denk aan serviesgoed, sieraden, keramiek, munten, beeldjes en glaswerk die verschillende aspecten van het dagelijks leven van onze voorouders illustreren.

Tot de meest prestigieuze stukken in onze collectie behoren de gouden en zilveren Merovingische sieraden uit de vorstelijke necropolis van Trivières (Bergen - België), de Gallo-Romeinse bronzen beeldjes uit Bavai (Noord-Frankrijk) en de mijlpaal die op zijn oorspronkelijke locatie in Péronnes-lez-Binche (Binche - België) werd gevonden, aan een Romeinse weg die de Noordzee met de Rijn verbond.

Deze afdeling bevindt zich op verdieping -1 van het Museum.

Word schenker !

Uw steun is van onschatbare waarde.

Doneer