Project « Van archief tot werk: de geschiedenis van de collecties van Mariemont »

Het Koninklijk Museum van Mariemont bezit enorm veel ongepubliceerde archiefdocumenten die ons toelaten de geschiedenis van Mariemont te bestuderen sinds de Warocqués zich er in het begin van de 19e eeuw hebben gevestigd. Zo kunnen we via de brieven en facturen uit de tijd van Raoul Warocqué (1870-1917) achterhalen in welke omstandigheden aankopen plaatsvonden en kunnen we licht werpen op de herkomst van veel stukken in de collecties van Mariemont.

Ook de archieven die de openbare instelling sinds haar oprichting in 1920 heeft opgebouwd, bieden een schat aan informatie over het leven van de werken (aankoop, restauratie, onderzoek, tentoonstelling). We willen deze rijke documentatie systematisch analyseren om meer te weten te komen over alle wetenschappelijke afdelingen van Mariemont.