Project « Smaak en toegang tot Aziatische kunst in Europa (1850-1950) »
Aan het begin van de 20e eeuw kwamen Belgen voor het eerst in aanraking met Aziatische kunst. Dat gebeurde via de Wereldtentoonstellingen en de vele werken die buitenlandse nationale comités inzonden. Politieke autoriteiten gebruikten deze evenementen om het internationale imago van hun land met hun selectie te versterken.
Maar ook de sterke aanwezigheid van Aziatische werken in aristocratische en burgerlijke woningen droeg bij aan de vorming van een bepaald beeld van Azië. De handel in Aziatisch antiek vond plaats op Europese schaal, met veel Brusselse en Parijse antiquairs die klanten hadden in verschillende Europese steden.
Er is al veel aandacht uitgegaan naar de museumcollecties zelf, maar nog niet zoveel naar het ontstaan van de interesse voor Aziatische kunst. We willen nagaan of de aantrekkingskracht voor China en Japan deel uitmaakte van een late japonistische beweging en onderzoeken welke rol verenigingen en tentoonstellingen, maar ook individuen, verzamelaars en handelaars hebben gespeeld bij de ontwikkeling van Aziatische kunst in Europa.
Onderzoeksgebieden:
Onderzoeker
Ontdek andere onderzoeksprojecten
Wetenschappelijk team
Het onderzoek in Mariemont is georganiseerd rond 8 thematische gebieden die de specifieke kenmerken van het wetenschappelijke werk in de museumsector weerspiegelen.
Er zijn een dertigtal gezamenlijke onderzoeksprojecten waarbij leden van het wetenschappelijke team van Mariemont betrokken zijn.
De resultaten van dit onderzoek worden ter beschikking gesteld van de wetenschappelijke gemeenschap en zijn het onderwerp van voortdurende inspanningen om ze toegankelijk te maken voor het publiek.