Project « De Gouden Eeuw van Bourgondië : wat is de impact op de Belgische geschiedenis? »

De laatste jaren zorgen tentoonstellingen, populaire werken en kwalitatieve tv-producties voor een heropleving van de interesse voor de Bourgondische periode in haar ruimste betekenis, grosso modo van het midden van de 14e eeuw tot de 16e eeuw. Achter dit klaarblijkelijke enthousiasme gaat een identiteitskwestie schuil: is het België van 1830 de rechtstreekse erfgenaam van de oude Bourgondische staten ?

De herdenkingsvertogen die sinds de 19e eeuw gehouden worden, verwijzen naar de meest prestigieuze kenmerken van het Bourgondische tijdperk. Territoriale eenheid, economische welvaart, de Vlaamse Primitieven, de Orde van het Gulden Vlies ... Het zijn een voor een herdenkingselementen die inspelen op hedendaagse politieke, culturele en toeristische kwesties. We willen de vele manieren waarop de Bourgondische periode in herinnering wordt gebracht in kaart brengen en onderzoeken hoe deze periode in België op verschillende niveaus (nationaal, gewestelijk, stedelijk) werd en nog steeds wordt gebruikt.

Hoofdpartners : Prof. Éric Bousmar (Université Saint-Louis - Brussel), Prof. Jean-Marie Cauchies (Koninklijke Academie van België), Prof. Marnix Beyen (UAntwerpen), Prof. Alain Dierkens (ULB)